מילה שלי

Thursday, June 13, 2002


הבלדה למופלטה

היום רציתי לכתוב על כמה דרכים מדליקות,
מקוריות,שימושיות וחשובות,
דרכים להתחמקות אלגנטית מפגישה עיוורת,
אבל,
יש משהו יותר רציני שחשוב לי לטפל בו קודם.

וזה מתחיל מכאן-
כחבר פעיל באגודה נגד סטריוטיפים מזרחיים,
החלטתי שאני חייב לומר כמה מילים לאזרח 'חיים חפר'.

לא בא להעליב,
לא לפגוע,
רק להתווכח,
ואולי קצת לתת בראש.

חיים, יא חיים,
אני מודה,
לא קראתי את מה שאמרת.

אבל מופלטה?!
מופלטה?!

הסקט ושמע כמה מילים על מופלטה מיהודי צפון אפריקאי שכמוני.

מופלטה
מופלטה זאת לא עוגיה,
מופלטה זאת לא דובשנייה,
מופלטה זה לא חטיף,
לא חלקום ולא קדאיף,
מופלטה זה שיר מרוקאי,
שיר מרוקאי שמתנגן לך בפה,
יש בו רוך ומתיקות של אהבה בדבש,
יש בו פזמון חוזר של לעיסה,
והוא תמיד מזכיר לי את אמא של חבר שלי.

מופלטה יא חיים,
זו תרבות.
כמו הדרבוקה הערבית,
כמו הקבב הרומאני,
כמו השניצל הווילנאי,
כמו הקובה העיראקית,
כמו שירת ימי הביניים,
כמו הקפה הטורקי והקיימק,
כמו החומוס-פול המיצרים,
כמו הארץ השלמה והמתנחלים,
כמו הלמדנות והחרדים,
כמו הגבורה והישראלים.

כל אחד הביא משהו לארוחה התרבותית.
הרבה צבעים , הרבה ריחות, הרבה זכרונות,
לבבות שבורים, אהבות גדולות,
הופעות רוק בכיכרות , קונצרטים באולמות,
שכונות מצוקה ופלוגות של שיריונרים מרוחים בגריז.

אבל מה,
כולם אחים.
יהודים,
כאילו אתמול יצאו ממצרים,
כאילו היו כולם במעמד הר סיני,
כמו בראשונה.

וממך יא חיים, יש לי בקשה,
יתכן שקצת תופתע ממנה -
בבקשה, תן לנו בראש,
תן לנו חזק,
בכוח,
מימין, משמאל,
מלמטה,
מלמעלה,
תכה חזק, אל תפחד,
זה לא כמו אז.
אלו מכות?! תן בכוח!

אל פחד.
כבר אי אפשר לשבור אותנו,
אולי קצת להכאיב,
אולי קצת להעליב,
אבל שים לב, ושים לב טוב -
להוכיח שאנחנו יותר טובים - זהו דלק המהפכה.
זאת האש שבוערת בפנים,
שמחייבת אותנו להצטיין בלימודים, באקדמיה,
להיות גיבורים בצבא,
לתת פייט על ג'ובים טובים,
לחיות חיים עם ערכים,
להגיע רחוק ולהיות הכי טובים.

כואב מאוד שיש כאלה שעדיין נשברים מהסיגמות,
אבל המהפכה עדיין בהתהוותה,
מהפכת התרבות הישראלית לשיוויון,
מיזרח ומערב,
ספרד ואשכנז,
צבר ועולה,
סטרייט וגאה.

כי מציון תצא תורה ודבר אדוני מירושליים.
והיינו אור לגויים.

נכתב ע"י משה המיצרי,
שהוא בעצם יהודי מזרחי,
חצי סורי-חלבי ממוצא ספרדי,
רבע מיצרי ממוצא תימני,
ורבע מיצרי ממוצא עיראקי ששורשיו באשור.

אבל אתה יכול לקרוא לי מוסא.

 Posted @ 2:21 AM by Moshe


Comments: Post a Comment